Rolul optimizarii seo Rolul optimizarii seo

Rolul optimizării SEO pentru tendințe și evenimente sezoniere în dinamica pieței

SEO este proactiv și anticipativ. Nu poți face performanță dacă nu ești proactiv. Înțelegerea dinamicii SEO poate ajuta afacerea ta să diminueze pierderile de venituri și să genereze fluxuri de venituri suplimentare.

În ședințele săptămânale pe care le am cu clienții apare discuția [eMag domină piața, apare peste tot în căutări]. Probabil și tu ai sesizat odată problema asta. În fapt nu-i chiar așa, eMag este vulnerabil. Are și el problemele și provocările lui. Această perspectivă îți oferă oportunitatea de a exploata punctele slabe ale unui gigant de piață, folosind strategii SEO inovative.

Dar nu eMag sau alții de calibrul lui sunt concurenții tăi, ci toată piața care activează pe nișa ta de produse. Din acest motiv trebuie să cunoști bine dinamica pieței. 

Alegerea strategiilor de marketing implică înțelegerea celor două forțe fundamentale: concurența și cererea.

Concurența și cererea, cele două variabile dependente, pot avea o relație de proporționalitate directă, sau o relație de proporționalitate inversă. Discutăm mai jos toate cele patru scenarii posibile. 

Cerere mare – Concurență ridicată: Într-o piață activă, succesul depinde de capacitatea de a te distinge clar de concurență. Aici, succesul depinde de ieșirea în evidență din mulțime cu strategii de vânzare unice sau o prezență puternică a brandului, ceea ce este incredibil de costisitor de realizat prin tehnici SEO.

Cerere ridicată – Concurență scăzută: Acesta este visul oricărui specialist SEO – un tărâm al oportunităților cu mulți clienți, dar puțini concurenți.

Cerere scăzută – Concurență ridicată: Acesta este colțul singuratic al pieței. Este o luptă să atragi cumpărători și, chiar dacă o faci, probabil că vei fi blocat într-o luptă crâncenă a prețurilor cu alți concurenți disperați.

Cerere scăzută – Competiție scăzută: Acesta este un pustiu prin care mai trece un călător însetat când și când. S-ar putea să nu existe prea multă concurență, dar nici interesul clienților nu este prea mare.

În acest mediu concurențial nu poți învinge piața, dar poți să-ți depășești concurenții direcți prin strategii SEO bazate pe sezonalitate și evenimentele importante din timpul anului. Aici ai oportunitatea de a face mai mult decât concurența ta directă.

Campaniile sezoniere sunt mult mai granulare decât crezi tu

Sezonalitate Săptămânală

Cel mai comun model de sezonalitate pe care l-am întâlnit de-a lungul anilor este cel săptămânal. Marea majoritate a site-urilor înregistrează o scădere semnificativă și vizibilă a numărului de clicuri și impresii în weekend-uri. Scăderea este distribuită destul de uniform pe toate cuvintele cheie și paginile de destinație. Dar și în cadrul traficului asociat brandului și non-brandului. Pur și simplu – sunt mai puțini oameni care navighează, iar acest lucru se vede în date. 

Vezi oportunitatea? La o singura analiză a competitorilor tăi vei observa că niciunul (nici măcar tu) nu ai ad-uri speciale de weekend, dar nici oferte dedicate zilelor de weekend (probabil nici newsletter pentru zilele de sâmbătă / duminică). 

Sezonalitate Lunară

Majoritatea concurenților tăi merg pe campanii clasice de reduceri de preț. Aici este canibalizare maximă, aici se diminuează cel mai mult profitul. Aici SEO te poate ajuta prin campanii granulare, targetate către grupe de clienți și obiceiuri de consum. Din datele de anul trecut pe care ar trebui să le ai înregistrate și din evoluția ultimului trimestru îți faci planul de marketing. Tot aici te ajută și calendarul anual de evenimente pe care poți să-l analizezi. Aruncă un ochi și la comunitățile etnice din România. Aici este o mare oportunitate pe care majoritatea o ratează. 

Sezonalitate Anuală

Această sezonalitate afectează pe majoritatea, din toate industriile și piețele. Acesta este motivul pentru care Google Search Console afișează date pentru până la 16 luni trecute. Aceasta ne permite să verificăm sezonalitatea anuală prin compararea ultimelor 3 luni cu anul precedent. 

Trebuie identificate scăderile masive de trafic care au avut loc peste an și analizate în profunzime. În fiecare an sunt lansate noi caracteristici SERP în funcție de noua intenție de căutare. Toate acestea afectează clasamentele, impresiile, click-urile și CTR-ul, toate deodată. Google reclasifică paginile pe baza intenției actuale, în timp real. Există foarte puține alte exemple de astfel de schimbări în timp real, dar acest lucru se întâmplă din ce în ce mai des.

Pe lângă campaniile de Black Friday, Crăciun, Paște, etc., poți anticipa și crea campanii pe baza evenimentelor din timpul anului (meciuri de fotbal, concerte, festivaluri în aer liber, și multe altele…).

O altă oportunitate neexploatată este cea legată de vreme

Aici pot profita doar industriile care au ce cerere mare de produse în funcție de fluctuațiile de temperatură din timpul săptămânii. De exemplu dacă plouă în [județul x], poți personaliza ad-urile pe județe, sau poți trimite newslettere în baza segmentării regionale pe care sigur o ai. 

Toate cele de mai sus au un impact mai mare dacă sunt susținute de articole de blog, postări pe social media. 

Piețele au propriile tendințe de fluctuație, trebuie doar sa fii atent și să acționezi. Avantajele concurențiale există întotdeauna, poți profita dacă te pregătești din timp.

Prin cunoașterea dinamicii pieței și adaptarea strategică la evenimentele sezoniere, poți face diferența în campaniile tale SEO. 

Lasă un răspuns