Vrei să convingi? Spune poveşti!

Vrei să convingi? Spune poveşti!

Vrei să convingi? Spune poveşti!

Daca vrei sa convingi pe cineva intr-o problema la care tii foarte mult, nu te folosi de retorica. Foloseste o poveste.

Un exemplu recent este discursul sustinut de congresman-ul Keith Ellison in fata presei, inaintea audierilor convocate de congresman-ul Peter King, despre radicalizarea musulmanilor americani din Statele Unite. Dupa ce a spus ca musulmanii sunt pe nedrept discriminati prin aceste audieri, Ellison si-a incheiat discursul cu o poveste despre Mohammed Salman Hamdani, un paramedic care a murit in atentatul de la 11 septembrie, in timp ce incerca sa ii salveze pe cei blocati in Turnurile Gemene. Ellison a descris felul in care unii au incercat sa umbreasca sacrificiul lui Hamdani, mutand atentia tuturor catre credinta lui islamica. Povestea, impreuna cu felul emotionant in care a fost spusa, l-a ajutat pe Ellison sa isi sustina punctul de vedere.

Storytelling-ul eficient poate fi folosit de orice persoana aflata in pozitie de conducere care vrea sa ii convinga pe altii sa adere la crezul sau. Retorica bazata pe opinie este de cele mai multe ori polarizanta, nu convingatoare, in timp ce statisticile nu fac decat sa intre pe o ureche si sa iasa pe cealalta. Dar un discurs care imbina atent retorica si faptele, tesute in povestea perfecta, poate schimba ideile celor pe care vrei sa ii convingi.

A crea o poveste eficienta, care are si un talc, e un talent care se invata.
Iata cateva sugestii:

Cunoaste-ti mesajul: Povestile bune sunt cele care au mai mult decat un punct de vedere: au un mesaj. Ce actiuni vrei sa intreprinda ceilalti si de ce. Acesta este mesajul tau.

Gaseste exemplul corect: Daca vrei sa ii convingi pe oameni sa adere la niste standarde de siguranta, spune o poveste despre ce s-a intamplat cand cineva nu a urmat regulile. Daca vrei sa demonstrezi de ce e buna o procedura noua, foloseste o poveste care arata ce beneficii i-a adus unei singure persoane.

Tese firul povestii: Cele mai bune sunt povestile si exemplele din viata reala, precum cea spusa de Ellison. Deci povesteste ce a facut un angajat pentru a se asigura ca munceste in siguranta sau cum o echipa a adoptat o noua procedura si, astfel, a reusit sa obtina rezultate mai bune. Leaga toate elementele povestii urmand structura unei naratiuni puternice. Incheie cu beneficiile.

Transmite pasiune: Nu trebuie sa exagerezi, dar trebuie sa iti arati convingerile. Poti face asta prin alegerea cuvintelor pe care le folosesti – mai ales acele cuvinte care contureaza imagini vizuale. Sau o poti face prin felul in care vorbesti – ridicarea vocii in momente cheie, pauze care scot in evidenta anumite puncte din fluxul discursului.

Sprijina totul cu fapte: La povesti adauga si date. Cifre. De exemplu, 1 din 4 copii ramane in urma la matematica pana in clasa a III-a. Daca incerci sa convingi pe cineva ca aceasta este o problema care merita atentia, ai putea incepe astfel: „Sa iti povestesc despre Daniel, care e in clasa a IV-a la scoala X…” Apoi continui si, dupa ce spui povestea lui Daniel, inchei cu cateva date despre nevoia regandirii sistemului de invatare matematica in scoli.

Cel mai bun mod prin care iti poti expune opinia, mai ales in afaceri, este sa vorbesti rapid si concis. In aceasta situatie, faptele si datele reprezinta ele insele o poveste.

Storytelling-ul nu trebuie pastrat doar pentru ocazii formale. Tin minte ca un angajat mi-a povestit o data despre seful sau, un mentor pentru el, care avea o poveste pregatita pentru fiecare ocazie. Acest sef se folosea de povesti mai ales pentru a-i invata lucruri noi pe subalterni. Facea intotdeauna paralele intre o anumita situatie data – un avertisment, o imbarbatare sau o provocare – si o poveste. Rezultatul: oamenii tineau minte mesajul lui. Angajatul care mi-a povestit despre seful acesta putea sa recite cu exactitate povestile pe care fostul sau sef i le spusese cu douazeci de ani in urma. Si mai important este ca acest angajat a integrat tehnica fostului sau sef (si o parte dintre povestile lui) in propriul lui stil de conducere.

Puterea povestilor este si mai mare atunci cand acestea sunt spuse de lideri care stiu cum sa se foloseasca de ele.

Articol de John Baldoni – Harvard Business Review, www.hbr.org

admin


Sunt redactor sef Psychologies, scriu de peste 15 ani în tot soiul de reviste şi pe site-uri. Am scris cărţi şi am scris poezie. Mai nou, produc video. Media is my thing. Mă pasionează tot ce ţine de branding, de content marketing, în general, toate lucrurile cu care jonglăm în cursa pentru atenţia umană şi persuasiune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2017 ContentUp.ro