„Cu cât postarea e mai puțin engaging, cu atât vei consuma mai mult din buget“

„Cu cât postarea e mai puțin engaging, cu atât vei consuma mai mult din buget“

„Cu cât postarea e mai puțin engaging, cu atât vei consuma mai mult din buget“

Dacă ai content de calitate și cât mai engaging, Facebook îți cere mai puțini bani ca să ți-l promoveze. Invers, dacă scrii prostioare, te costă mai scump să ajungă la publicul tău. Asta spune colegul meu Bogdan Gâlcă, publisher pe divizia de digital la Ringier AS România.

L-am întrebat care mai e treaba cu traficul, nișele de content și, în general, cu banii dați cu nemiluita la Facebook. În ce condiții merită să cumperi reclamă la Facebook?

Conținut și social media. Ce legătură mai există

E un „open relationship“. Schimbarea obișnuinței de consum de acum câțiva ani a făcut ca oamenii să nu mai consume conținutul „la noi acasă“, pe site-uri sau în edițiile tipărite, ci să se informeze într-o „casă“ străină. Din păcate, rețelele sociale sunt pline de zgomote perturbatoare, de la newsfeed (și selecția ghidată de un algoritm care nu va reuși niciodată probabil să redea perfect conținutul pe care tu ți l-ai fi ales) și până la miile de pseudo-publisheri care pornesc acum, din păcate, pe picior de egalitate pe Facebook cu marii publisheri.

Un publisher investește resurse și duce o muncă de documentare, de redactare, specifice domeniului jurnalistic. Dar are exact același mod de expunere pe rețelele sociale ca un blog deschis azi, despre a cărui expertiză nu știm mai nimic!

Pentru cititor, este ca și cum ar fi nevoit să aleagă un film bun, care să-l mulțumească, după ce a văzut doar câteva secunde din 100 producții. E aproape imposibil, dacă nu cunoști filmul cel bun dinainte. Sigur, aici apare rolul nostru, ca publisheri. Să obișnuim publicul cu un conținut de calitate, care să ne facă recognoscibili.

Toate aceste condiții noi de consum al conținutului au dus și la crearea unui anume tip de conținut, specific pentru social media. Mai superficial, mai ușor de consumat, mai ușor de promovat prin copy-uri cât mai spectaculoase care să atragă imediat, în cele 2-3 secunde de interacțiune, userii. Vestea bună este că există în continuare un randament bun al conținutului quality, chiar și în social media.

Social media rămâne cea mai importantă platformă de distribuție online. Probabil așa va rămâne mult timp de-aici înainte. Cred că orice producător de content simte fiori la dependența de acest tip de trafic, iar singura soluție în acest sens este îmbunătățirea unor zone unde să ne simțim mai stăpâni: SEO, marketing pentru crearea – în timp, bineînțeles, – a unui brand suficient de puternic, încât să aducă din ce în ce mai mult trafic direct și chiar și referrals, dacă sunt identificați parteneri dintr-o zonă cu target asemănător.

Ce importanță mai are conținutul bun

Este esențial. Ușor de zis, foarte greu de făcut. Este nevoie de oameni competenți, pregătiți foarte bine în domeniul despre care scriu, cu multă creativitate care să-i ajute să identifice subiecte cu potențial și unghiuri de abordare interesante. Apropo de fatalismul din zona discuțiilor despre tehnologie și media, sunt convins că un conținut de calitate va fi, în continuare apreciat de public. Indiferent ce platforme de distribuție vor mai fi la modă într-un anumit moment.

Care e treaba cu Facebook? Merită să cumperi reclamă la Fb?

Mai degrabă, aș folosi bugetul de Facebook pentru campanii unde trebuie îndeplinite anumite așteptări. Mai mai puțin pentru conținut. Pentru ca prețul pe care-l plătești să rămână cât mai jos, e nevoie să bagi bani în niște postări care să provoace cât mai mult engagement. Cu cât postarea e mai puțin engaging, cu atât vei consuma mai mult din buget. Așa că trebuie întotdeauna mai întâi testat sau gândit din această perspectivă.

Care sunt trendurile în materie de publishing digital?

Se vorbește foarte mult despre date, despre o targetare cât mai eficientă a conținutului și a campaniilor de publicitate. Prin tehnologie vrem să ajungem fix la cei pentru care am putea fi relevanți și interesanți. Sigur, lucrurile sunt mult mai complicate de atât, nicio tehnologie din lumea asta nu va intui perfect interesele și dorințele cuiva. Dar spre asta se tinde. Se caută, de asemenea, cât mai multă diversitate în achiziția și loializarea traficului, prin folosirea tuturor feature-urilor oferite de rețele sociale, de la Instagram și Snapchat stories, la controversatele Instant Articles.

Vorbim de trafic. Cât de important mai este el?

Trebuie judecat de la caz la caz. Așa cum spuneam mai sus, din ce în ce mai mult clienți caută să identifice micro-nișele care să-i ajute să ajungă cât mai aproape de publicul lor. Asta îi dă șanse unui blog pentru mămici, să exemplu, să vândă binișor. Chiar dacă nu are un trafic comparabil cu marile site-uri de publishing.

Iar nișele nu ar trebui să uite faptul că trebuie să păstreze, în permanență, un public care să reflecte politica editorială cu care s-a angajat în fața publicului. Sigur că, prin diverse metode de achiziție de trafic îți poți mări cifrele, aducând și cititori din zone mai mult sau mai puțin apropiate cu aria ta, dar oare chiar vrei asta?

Dacă vorbim însă despre platformele mari, generaliste, situația e un pic diferită. Acolo traficul este în continuare o bătălie importantă pentru obținerea unei stabilități financiare.

admin


Sunt redactor sef Psychologies, scriu de peste 15 ani în tot soiul de reviste şi pe site-uri. Am scris cărţi şi am scris poezie. Mai nou, produc video. Media is my thing. Mă pasionează tot ce ţine de branding, de content marketing, în general, toate lucrurile cu care jonglăm în cursa pentru atenţia umană şi persuasiune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2017 ContentUp.ro