Oamenii nu citesc pe internet, ei scanează textul (în formă de F)

Oamenii nu citesc pe internet, ei scanează textul (în formă de F)

Oamenii nu citesc pe internet, ei scanează textul (în formă de F)

Mediul online e net diferit de print, de hârtie. Așa cum iarna nu e ca vara. Dacă pe hârtie eram expuși la informație mai mult timp, analizam, gândeam, ne întorceam la ceea ce scrie în partea de sus a paginii, pe un site nu facem asta. Nici eu, nici voi, nimeni.

Urmărind mișcările oculare ale oamenilor, felul cum plasează prompterul sau cât stau pe o pagină, s-a ajuns la concluzia că oamenii nu citesc, de fapt, pe internet.

Oamenii scanează pagina, mișcând privirea în forma literei F. Maxim 15 % din cei care intră pe un site citesc cuvânt cu cuvânt.
Ca să faci conținutul tau scris să fie receptat cât mai bine, încearcă să urmezi aceste feluri de consum a informației. Nu e cea mai bună treabă, arată cât suntem de superficiali pe net, dar asta e. Nu ne place wishful thinking, trebuie să avem rezultate în funcție de ceea ce se întâmplă în mod real, nu de ceea ce am vrea noi să fie. Și eu vreau să fie pace în lume și să plece Dragnea în negura istoriei.

Ca să fii citit pe net, scrie „scanabil“

Ca să le captăm atenția, trebuie să concepem textul astfel încât să fie „scanabil“. Cum facem noi un text să fie astfel, adică „scanabil“? Iată câteva reguli de scriere pe un site care să atragă atenția userilor și chiar să îi facă să rețină ce citesc (uf!).

1. Folosim cuvinte cheie și le punem în font bold;
2. Punem subtitluri ; ele sunt foarte utile și la SEO, dacă plasăm în ele cuvântul cheie.
3. Liste, liste, listeeeee (cu bullets!);
4. Scriem despre maxim o idee pe paragraph (una bucată idee… nu mai mult, că îi pierzi!);
5. Folosim construcția „piramidei inversate“ – se începe cu concluzia și si dezvoltă de la ea; dă-I omului ce trebuie să știe încă din capul locului. Dacă faci altfel, e posibl să îl pierzi până ajunge el la finalul articolului tău măiastru construit…
6. Taie, taie, taie. Daaa, știu, Google iubește textele lungi. Dar le iubește și mai mult pe cele pe care oamenii chiar stau să le citească (are algoritmi care măsoară timpul petrecut pe o pagină). Deci cut the crap, și scrie numai informația esențială, importantă. Nu faci compuneri literare pe net (cel puțin dacă ești marketer, dacă te cheamă Salman Rushdie poți să faci și compuneri literare…). Remember: WEB WANTS SHORT;

7. Uită limba marketeză. Sau stilul promotional. Nu e nimic mai plicticos decât ceva de genul: „România e plină de atracții de top…“ Mă pierzi cu așa ceva. În online, mai mult ca oriunde, sunt de evitat clișeele, atenția e fugitivă și o ia la sănătoasa dacă le servim oamenilor clișee.
8. Titlul trebuie să fie foaaarte clar; de preferință cu verb; de preferință la imperativ.
9. Scrie cât mai clar, fără metafore, figuri de stil; cum spuneam, nu ești Salman Rushdie.
10. Începem cu ce e mai important; piramida inversată se cheamă.
11. Rezolvă-le oamenilor problemele rapid prin ceea ce scrii. Nu-i aburi.
12. Scrie… reader oriented. Știu că ești obsedat de SEO, dar SEO e doar un conglomerat de algoritmi ce măsoară ce și cât și cum citesc oamenii. Deci scrie pentru oameni, nu pentru roboți. Și cu atât mai mult, nu scrie doar pentru tine (adică nu cădea în plasa admirației față de propriul stil; încearcă iar și iar și vezi ce merge, ce îți aduce trafic, și clonează operațiunea respective, clonează-ți succesul cum ar veni).

Diferența dintre scrisul pentru print și cel pentru online e ca de la cer la pământ

Eu am fost toată viața mea jurnalist de print. Cred că cei care citesc pe hârtie sunt din altă specie, mai frumoasă, mai profundă, mai atentă. Hârtia îndeamnă la respect. Cu toate astea, mă intrigă ce se întâmplă pe online.

Îmi place online-ul pentru că nu te lasă să adormi, să crezi că gata, ai o rețetă. Acolo se schimbă totul rapid, ce mergea ieri nu mai merge maine și trebuie mereu să cauți. E dinamic, uneori obositor, dar te ține în priză.

În print scrisul e linear, în online e nonlinear (cum spuneam mai sus, și cititul e nonlinear, se sare de la una la alta).

Pe hârtie textul e „author driven“. Pe online e „reader driven“ (adică trebuie să fii atent la ce vor oamenii și să le dai ce vor).

Pe hârtie, de obicei, se consumă povești, narațiuni care iau timp la lectură, iar scopul e divertismentul, meditația, analiza, gândirea profundă (cine citește Odiseea pe un site?!). Pe net se caută content care să genereze o acțiune mai eficace, content util, informează imediat.
Pe online nu povestim narativ, nu ne întindem aiurea. Mă rog, poți să o faci, dar pe riscul tău. A, și nu folosi diateza pasivă („Cartea a fost cumpărată de mine“).

Și nu uita, internetul e un mediu care cere interactivitate. Dacă reușești să generezi răspuns, interacțiune, engagement – ce să facem, nu putem fără englezisme – ești deja un bun „scriitorinc“ pe net! Ah, ce-mi place cuvântul „scriitorinc“…

admin


Sunt redactor sef Psychologies, scriu de peste 15 ani în tot soiul de reviste şi pe site-uri. Am scris cărţi şi am scris poezie. Mai nou, produc video. Media is my thing. Mă pasionează tot ce ţine de branding, de content marketing, în general, toate lucrurile cu care jonglăm în cursa pentru atenţia umană şi persuasiune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2017 ContentUp.ro